Szczęśliwy, czyli jaki?

Felieton Beaty Dyraga w stałej rubryce „Corporate wellness” magazynu Personel PLUS – kwiecień 2021

Kiedy mówimy o wellbeingu czy wellnessie, to tak naprawdę chodzi nam o dobrostan i szczęście. Szczęście każdego z nas, ale też szczęście społeczności czy krajów. W przygotowywanym od 2012 r. przez ONZ corocznym rankingu „World Happiness Report” kraje skandynawskie znajdują się zawsze w pierwszej dziesiątce, a w 2020 r. weszły do pierwszej piątki, razem ze Szwajcarią. Na czele uplasowały się Finlandia, Dania, za nimi właśnie Szwajcaria, dalej Islandia i Norwegia. Mowa o regionach zamożnych, choć pieniądze to nie wszystko, bo pod lupę wzięto szerokie spektrum wskaźników i czynników, jak np. poczucie bezpieczeństwa i zaufania między obywatelami, stan demokracji i gospodarki, jakość środowiska naturalnego i dbałość o nie, kwestie zdrowia czy poziom edukacji. O szczęśliwości zadecydowała więc spójność wielu aspektów, obserwowanych zarówno na poziomie jednostkowym, jak i społecznym.

Czytaj dalej Szczęśliwy, czyli jaki?

Skuteczna zachęta

Felieton Beaty Dyraga w stałej rubryce „Corporate wellness” magazynu Personel PLUS – luty 2021

Co zrobić, żeby więcej ludzi chciało uczestniczyć w konsultacjach
psychologicznych? Jak podnieść frekwencję w zapisach na webinary? Jak spowodować, żeby ludziom się chciało chcieć? Od czego zacząć komunikację projektów corporate wellness? Jakie kanały najlepiej wykorzystać? Jak sprzedać ten projekt do centrali? Jak przekonać zarząd?

Takie pytania słyszę podczas sesji mentoringowych dla działów HR czy BHP, których w ostatnim czasie prowadzę bardzo dużo. Jednym słowem: gros zagadnień dotyczy skutecznej komunikacji w programach wellbeingowych.

Czytaj dalej Skuteczna zachęta

Nie odkładajmy życia na potem

FELIETON BEATY DYRAGA W STAŁEJ RUBRYCE MAGAZYNU PERSONEL PLUS P.T. „CORPORATE WELLNESS”, październik 2020

„- Mamo, mamo, zobacz przecież mówiłaś że dwie głowy to nie jedna, że każdy może cos wymyśleć. Ja mam świetny pomysł!

– Synu daj mi spokój. Tu są poważne sprawy i rodzice muszą pomyśleć teraz sami.  Nie czas na głupoty.”

Każdy dom i każda firma mają swoją kulturę organizacji. Jak wiemy – to pojęcie bardzo szerokie, ale właśnie kultura organizacji w ogromnym stopniu decyduje o tym, jak sobie radzimy  w trudnych sytuacjach czy przechodzimy przez zmiany. Czego może nas nauczyć kryzys czyli np. pandemia w tym kontekście?

Czytaj dalej Nie odkładajmy życia na potem

Od Agile do Oshawy

FELIETON BEATY DYRAGA W STAŁEJ RUBRYCE MAGAZYNU PERSONEL PLUS P.T. „CORPORATE WELLNESS”, SIERPNIEŃ 2020

Od kilku lat coraz więcej mówi się o filozofii Agile czyli tzw. zwinności w zarzadzaniu. Wywodzący się ze świata projektów informatycznych termin teraz przeniósł sia do obszaru zarzadzania, a obecnie w czasach pandemii nabiera nowego i dużego znaczenia. 

Czytaj dalej Od Agile do Oshawy

Jak trwoga to do Boga?

FELIETON BEATY DYRAGA W STAŁEJ RUBRYCE MAGAZYNU PERSONEL PLUS P.T. „CORPORATE WELLNESS”, CZERWIEC 2020

Wellbeingiem w organizacji zajmuje się od ponad 18 lat. Ostatnio odgrzebałam swoje pierwsze artykuły na ten temat, – skądinąd zadziwiająco aktualne – mówią o teorii filozofii wellness, którą jako pierwszy zdefiniował amerykański lekarz – Helbert Dunn. pierwszy dyrektora Narodowego Biura Statystyk Zdrowia w USA. Zdefiniował on wellness jako zintegrowaną metodę funkcjonowania, zorientowaną na maksymalizację indywidualnego potencjału człowieka w środowisku, w którym funkcjonuje.

Czytaj dalej Jak trwoga to do Boga?

Biznesowy sukces programu corporate wellness Beaty Dyraga – artykuł w Personel PLUS

Oryginalny artykuł do przeczytania tutaj.

W świetle obecnej sytuacji na polskim rynku pracy walka o zaangażowanie i lojalność pracownika zdaje się absolutnie nieunikniona. Pracodawcy, którzy chcą cieszyć się długofalowym sukcesem biznesowym swoich firm, muszą zadbać o zaspokojenie potrzeb pracowników nie tylko w aspekcie finansowym.

Czy jednak pracodawcy zawsze wiedzą, jakich narzędzi należy użyć, by ten niebagatelny cel osiągnąć? Współcześni pracownicy oczekują zdecydowanie więcej aniżeli godziwego wynagrodzenia, a o ich ekspansywności i skuteczności w pracy decyduje to, czy czują się zauważeni, zintegrowani, otoczeni opieką.

Nie będzie więc nadużyciem stwierdzenie, że zarządzanie zasobami ludzkimi jeszcze nigdy nie było tak dużym wyzwaniem jak teraz.

Projekt w fabryce Levi Strauss w Płocku roz- począł się dwa lata temu. Zgodnie z założe- niem programem objęci zostali wszyscy pra- cownicy: pracownicy fizyczni, kadra kierow- nicza oraz pracownicy biurowi. Nie pozostaje bez znaczenia, że jest to w dużej części fabry- ka akordowa, co oznacza, iż wysokość otrzy- manej przez pracowników pensji zależy od osiąganych przez nich wyników. Wszelkie działania, które mają na celu podniesienie i utrzymanie zaangażowania pracowników w warunkach akordowego systemu, są więc podwójnie trudne. Przy tak zawansowanych przedsięwzięciach well-beingowych skala wy- zwań musi być po prostu ogromna.Niesłychanie funkcjonalne narzędzie do budowania pozycji pracodawcy przy zachowaniu dbałości o zadowolenie pracownika stanowią programy well-beingowe. Absolutnie kluczowe jest jednak to, w jaki sposób wszelkie takie działania zostaną wprowadzone. W niektórych organizacjach nieumiejętnie wprowadzone, stają się po prostu czynnikiem biologicznym w teorii zarządzania Herzberga – demotywuje ich brak, ale nie motywuje ich obecność. Jak więc wprowadzić taki projekt, aby faktycznie budził zaangażowanie i dawał pracownikowi poczucie, że firma o niego dba, a on sam chce dla niej pracować?