Kreatywny pracownik ma wielu różnorodnych znajomych

Kreatywny pracownik? Taki, który ma różnorodnych znajomych

Pracodawca powinien wspierać swój zespół również w budowaniu sieci kontaktów pozabiznesowych. Kreatywny pracownik czerpie inspirację od znajomych i przyjaciół!

Nie chodzi wcale o wąsko rozumianą kreatywność w zawodach ściśle artystycznych i twórczych. Kreatywność jest potrzebna firmom na każdym stanowisku.

Na łamach magazynu „Journal of Applied Psychology” ukazała się w ubiegłym roku praca zespołu naukowców z Australii, Holandii i Kolumbii, którzy analizowali kreatywność ponad 200 przedstawicieli handlowych chińskiej firmy farmaceutycznej.

Okazało się, że największą innowacyjnością w swojej pracy wykazywali się ci pracownicy, którzy mieli najbardziej rozbudowaną sieć kontaktów pozabiznesowych – albo wykraczających poza branżę, albo po prostu – towarzyskich. Zdaniem naukowców to bardzo pomaga w znajdowaniu nowych rozwiązań przydatnych w pracy.

Znajomi znajomych – źródło kreatywności

– Sieci kontaktów mogą być ważnym źródłem informacji i wiedzy, która uruchamia kreatywność pracownika – podkreślają autorzy badań. – Wzajemne zarażanie się różnymi ideami zależy nie tylko od dostęp do informacji i wiedzy w obrębie sieci bezpośrednich kontaktów danej osoby (ludzi, z którymi ta osoba ma kontakt), ale przynajmniej równie ważne jest dostęp do sieci kontaktów niebezpośrednich (takich, z którymi kontaktują się znajomi).

Zdaniem badaczy można wówczas liczyć na to, że np. nowe rozwiązania wypracowane w innej branży okażą się bardzo przydatne również w naszej branży. Badani przedstawiciele handlowi decydowali się na przykład na bardziej spersonalizowaną sprzedaż nowych produktów, albo stosowali rozmaite nowe metody na wyróżnienie swojej oferty na półkach.

– Przedsiębiorstwa mogą zyskiwać dzięki pomaganiu pracownikom w budowaniu wydajnych sieci kontaktów, czyli takich, w których poszczególne kontakty nie są swoimi znajomymi. Takie sieci dają większą szansę na zbudowanie połączeń niebezpośrednich, które skutkują później większą kreatywnością pracowników – podsumowują naukowcy.

Co może zrobić pracodawca?

Jak to mogłoby wyglądać po stronie szefa i działu HR? Dobrym pomysłem jest wspieranie dodatkowych zainteresowań i pasji pracowników. Być może warto też jeździć na konferencje, które nie zawsze są ściśle związane z wykonywanymi zadaniami. Bezpośredni wpływ na pozabiznesowe aktywności pracowników firma może mieć, jeśli decyduje się na przykład na wspieranie wśród załogi wolontariatu pracowniczego i działalności społecznej.

Ktoś robi od lat piękne zdjęcia? Zasponsoruj mu wystawę! Dogadaj się z lokalną organizacją pozarządową na wspólne akcje z udziałem pracowników! To wszystko będzie miało pozytywny wpływ na ich pracę!