A nie mówiłam?

Wellbeing firmowy w Polsce na przestrzeni prawie 20 lat przeszedł długą drogę. Pamiętam pierwsze szkolenia z obszaru równowagi praca–życie. Następnie jako Prodialog wprowadziliśmy termin „zdrowa firma” oparty na coachingowym kole życia. Potem zaczęliśmy mówić o emocjach i stresie w kontekście rosnącego tempa życia.

W międzyczasie królował temat zdrowego kręgosłupa oraz ergonomii
pracy, a w ostatnich latach dodatkowo pojawił się mindfulness (skądinąd wielokrotnie nadużywano tego terminu, sprowadzając go do wszelkich aktywności związanych z zarządzaniem emocjami czy slow life).

Od tego czasu wiele firm sięgnęło po wellbeing jako realne wsparcie dla ludzi, którzy borykają się z mnóstwem wyzwań towarzyszących pandemii: lękiem o życie własne i najbliższych, kwestiami społecznymi i
zdrowotnymi związanymi z pracą zdalną, izolacją, zmęczeniem, niepewnością, niekończącymi się spekulacjami na temat kolejnych fal CO- VID-19 oraz kształtu nowej rzeczywistości.

Na co więc możemy liczyć w nadchodzącym czasie? Co nowego się pojawi, w którą stronę podąży corporate wellness? Na jakie potrzeby i w jaki sposób będziemy odpowiadać?

Wszyscy, którzy pytają mnie od tych blisko dwóch dekad, co jest
najważniejsze i kluczowe dla projektów wellbeingowych, otrzymują niezmiennie tę samą odpowiedź. Najważniejsze jest procesowe, strategiczne podejście oparte na celach biznesowych organizacji i odpowiadające na realne potrzeby pracowników i kadry menedżerskiej. I co równie istotne – wpisane w kulturę organizacyjną firmy.

O tym wszystkim mówiłam i pisałam już setki razy. Natomiast odnoszę wrażenie, że dopiero teraz nadszedł moment, gdy to wszystko zaczyna się zazębiać i tworzyć spójną całość.

Paradoksalnie to pandemia przyspieszyła wzrost świadomości i rozumienie rangi powyższych kwestii, a sam termin
„holistyczny”, który przez lata był dewaluowany, teraz zyskuje nowe życie. Dlaczego przyspieszyła?

Bo z jednej strony ludzie doszli do wniosku, że potrzebna im jest realna pomoc i wsparcie (nie tylko ad hoc, ale również długofalowe, związane choćby z dynamicznymi zmianami na rynku pracy), a z drugiej firmy zobaczyły, że wellbeing stał się tematem „must have”. Tematem, który nie skończy się jutro – trzeba go na stałe wpisać w politykę benefitową organizacji. I w związku z tym szukają formuły na implementowanie skutecznych programów wsparcia. Szukają sposobu, żeby
wellness stał się częścią kultury organizacji.

Tak więc strategiczny wellbeing wreszcie znajduje należne sobie miejsce. W kolejnych etapach będziemy najpierw potrzebowali uzdrowienia skutków psychospołecznych pandemii, a następnie zaczniemy działać prewencyjnie. 

Wśród przykładowych rozwiązań są programy EAP. Na podstawie obserwacji naszego prodialogowego Centrum EAP widzimy, jak w czasie COVID-19 wzrosło zapotrzebowanie na natychmiastową pomoc psychologiczną. Okazała się ona dla ludzi niezwykle istotna. Przewidujemy, że za jakiś czas stanie się narzędziem przede wszystkim prewencyjnym.

W całym tym procesie kluczową rolę odgrywa kadra menedżerska. Menedżerowie są przecież ważnymi łącznikami pomiędzy wellbeingiem organizacji a wellbeingiem po- szczególnych pracowników, spajającymi cele firmy z celami i potrzebami członków zespołów. 

Budowanie świadomości wśród menedżerów jest więc nieodzowne i na tym zagadnieniu zdecydowanie należy się skupić tu i teraz. Tak jak tu i teraz ważny jest temat nowego modelu pracy oraz wellbeingu nazwanego przez nas hybrydowym, czyli łączącym usługi zdalne ze stacjonarnymi.

„A nie mówiłam?”, Personel Plus, 09/2021, autor: Beata Dyraga

Skuteczna zachęta

Felieton Beaty Dyraga w stałej rubryce „Corporate wellness” magazynu Personel PLUS – luty 2021

Co zrobić, żeby więcej ludzi chciało uczestniczyć w konsultacjach
psychologicznych? Jak podnieść frekwencję w zapisach na webinary? Jak spowodować, żeby ludziom się chciało chcieć? Od czego zacząć komunikację projektów corporate wellness? Jakie kanały najlepiej wykorzystać? Jak sprzedać ten projekt do centrali? Jak przekonać zarząd?

Takie pytania słyszę podczas sesji mentoringowych dla działów HR czy BHP, których w ostatnim czasie prowadzę bardzo dużo. Jednym słowem: gros zagadnień dotyczy skutecznej komunikacji w programach wellbeingowych.

Czytaj dalej Skuteczna zachęta

Nowe czasy, nowe umiejętności?

FELIETON BEATY DYRAGA W STAŁEJ RUBRYCE MAGAZYNU PERSONEL PLUS P.T. „CORPORATE WELLNESS”, CZERWIEC 2020

 

„Co nas nie zabije to nas wzmocni” – mówi stare powiedzenie. Spróbujmy się temu bliżej przyjrzec. Dlaczego niby ma wzmocnić i dlaczego potrzebne jest cos, co może mnie „zabić” żebym się mogła wzmocnic? Samo to uruchamia w nas odrobinę buntu…
 Otóż natura rozwija się znacznie dynamiczniej w obliczu trudności i wyzwań niż w okresach, kiedy jest stabilnie, komfortowo i bezproblemowo. Jednym słowem komfort i stabilność nie powodują skoków w rozwoju wrzechświata. Wszystkie gatunki roślin i zwierząt często przechodzą trudną drogę żeby przetrwać np wiele nasion umiera, żeby jedno mogło wykiełkować i zapuścić korzenie na twardej skale. Miliony stworzeń na świece na przestrzeni wieków przeobraża swoje organy, kształty, sposoby funkcjonowania dostosowując się do nowych warunków.  

Czytaj dalej Nowe czasy, nowe umiejętności?

Kryzys czy szansa?

FELIETON BEATY DYRAGA W STAŁEJ RUBRYCE MAGAZYNU PERSONEL PLUS P.T. „CORPORATE WELLNESS”, MAJ 2020

W ciągu ostatnich miesięcy każdy z nas spotkał się ze światem, który wymknął się poza naszą kontrolę. W gruncie rzeczy poczucie bezpieczeństwa w życiu jak „pączek w maśle” zawsze było złudne, ale teraz przekonaliśmy się o tym w sposób absolutnie bezpośredni! Uważam, że to niezwykle cenne doświadczenie. Może trudne, ale cenne i niosące wiele dobrego.

Czytaj dalej Kryzys czy szansa?

Wywiad z Beatą Dyraga dla Zwierciadła

NOWA FILOZOFIA / PRACA/ WELLNESS

Dobrostan w firmie

Jeszcze dziesięć lat temu wellness kojarzył się z różanym mydełkiem i ekskluzywnym masażem w SPA. Dziś pretenduje do miana filozofii życia XXI wieku, która nie tylko wkrada się powoli do naszych prywatnych systemów wartości i zajmuje tam stałe miejsce. Staje się też niezbędnym warunkiem satysfakcjonującej i owocnej pracy. Przed nami złoty wiek wellnessu w firmie – mówi prekursorka corporate wellness w Polsce Beata Dyraga.

rozmawia Dorota Mierzejewska

Czytaj dalej Wywiad z Beatą Dyraga dla Zwierciadła